donderdag 24 november 2011

Nha Trang en Tuy Hoa

Maandag

Nhan vertelde in het vorige bericht al over de treinreis naar Nha Trang. Vanuit de trein hebben we geprobeerd om de veranderingen in het landschap vast te leggen, maar dat is toch moeilijk vanachter een raampje... Hier nog wat foto's die er mee door kunnen, ik zal morgen eens kijken of ik tijd heb om een kort filmpje in elkaar te zetten!

Nogmaals: ze zijn door het glas/plastic (?) gefotografeerd, dus soms wat wazig!

Bergen op een uur treinreizen van HCMC

Ploegen door het rijstveld

Rijstvelden

Overal kom je ook begraafplaatsen tegen. Mensen mogen namelijk overal begraven worden, mits het je eigen grond is. Ook zijn er 'echte' begraafplaatsen, zoals wij die kennen. Ze zijn echter wel veel kleurrijker dan bij ons en er zijn veelal ook grote graftombes. Op deze foto zie je een beetje hoe dat er uit kan zien, het lijkt wel haast een klein dorp! Als we ze nog eens tegen komen, zal ik kijken of we betere foto's kunnen maken, hoewel ik het wel een vreemd gevoel vind hoor, om begraafplaatsen te fotograferen...

Achter de huisjes de begraafplaats
Na aankomst met de trein in Nha Trang werden we opgewacht door een horde taxi-chauffeurs die ons graag naar ons hotel wilde brengen.
TIP:
We hadden via internet een hotel gereserveerd en het adres in onze mobiel opgeslagen. Erg handig, want zo konden we een chauffeur uitkiezen die het adres wel wist (dat bleken ze namelijk niet allemaal te weten...). Al gauw zaten we in de auto, koffers achterin en rijden maar. Dan merk je dat Nha Trang een echte toeristenstad is: overal zie je westerlingen lopen. Dat is toch even wennen, gek genoeg:P Later bleek dat we omgeven waren door Russen, die dit blijkbaar een fijne plaats voor hun vakantie vinden...
Ons hotel, het River hotel, is schoon en netjes, met vriendelijk personeel en een goede prijs (300.000 dong voor een kamer met balkon, zo'n 11 euro). Als we weer terugkomen in Nha Trang, gaan we hier zeker weer heen!
Uitzicht vanaf ons balkon(netje)
Nadat we ons geïnstalleerd hadden, zijn we naar het strand gegaan. Heerlijk! Echt genieten van de golven en de echt blauwe zee. We hadden daar ook nog foto's van, maar op de een of andere manier kan ik die niet vinden :S Die houden jullie dus nog te goed!

Voor Betsy zouden we onze ogen geopend houden voor handwerken. Dit is onze eerste vangst: het schilderij op de hotelkamer! Helemaal geborduurd, het zag er prachtig uit!

Oh, ik geloof dat dit echt een lang blogbericht wordt, ik moet nog zo veel vertellen! Haha!

Dinsdag
Eén dagje Nha Trang is voorlopig even voldoende, misschien dat we hier nog weer komen. We hebben een busticket gereserveerd voor de bus naar Tuy Hoa, het dorp van Nhan. De bus vertrok om 13.15 uur, dus hebben we eerst rustig ontbeten met een lekker broodje van de straat. Voor 15000 dong (iets minder dan 50 eurocent) per stuk hebben een goed gevuld broodje, met een soort roerei-omelet. Heel luchtig, echt goed!
Vervolgens hebben we weer een taxi gebeld, die ons naar het busstation gebracht heeft. Op het station zijn allemaal kleine loketjes. Iedere busmaatschappij heeft zijn eigen loket. Je haalt dan je ticket op bij het juiste loket en wacht in de wachtruimte op de bus. Heel makkelijk!

We hadden een mooie touringcar, met airco en tv (die heel luid stond ;)). Een comfortabele bus voor de lange afstand:) We zouden hier pakweg 3 uur in zitten. De prijs voor het ticket was 80.000 dong (ongeveer 2,80 euro) en de afstand die we aflegden was ongeveer 120 kilometer.
Bij het vertrek kregen we ook allemaal een flesje water en een opfrisdoekje (zo'n vochtig doekje in een verpakking). Service toch?

Onderweg weer prachtige uitzichten. We reden deels ook door de bergen heen (mooie bergpassen) en dat leverde ook weer prachtige plaatjes op.
Vissersboten op zee

Boten bij een haven (er hing helaas geen plaatsnaambordje bij)
We reden op de grote hoofdweg door Vietnam, quoc lo mot (de totale lengte van deze weg is 2301 kilometer!). Deze weg is altijd bevolkt en je weet wat dat dan betekent: klandizie voor winkeltjes! Die zijn er dan ook volop. Hier zie je een voorbeeld. Dit winkeltje verkoopt verse kokosnoten (heerlijke kokosmelk, die je zo met een rietje uit de noot drinkt) en iets in bananenbladeren. Dat kunnen verschillende dingen zijn, namelijk soorten vleesworst of soorten rijstcake.

We stonden hier even stil, zodat de bijrijder een brief af kon leveren. De bus fungeert dus ook als postbode:)

We kwamen ook verschillende plaatsen tegen waar stenen uit de rotsen gehakt werden. Echt zwaar werk: alles wordt met de hand gedaan... Ze maken er dan gelijk rechthoekige stenen van, ik snap niet hoe ze dat zo mooi voor elkaar krijgen! Hier zie je een plek waar ze binnenkort ook wel zullen gaan beginnen:

Rond 16.00 uur kwamen we in de buurt van Tuy Hoa. Dit bord was het eerste teken!
Aangekomen op het busstation hebben we weer de taxi gepakt, ditmaal naar familie van Nhan. We werden hartelijk onthaald, natuurlijk weer met heel veel eten :p
We hebben ook een aantal ooms ontmoet en met de hele familie uit eten geweest. We hebben 's avonds heerlijk geslapen...

Woensdag
We leven de komende tijd als locals: we wonen bij familie en draaien mee met hun ritme. Dat betekent dus vroeg opstaan (half 7 is echt wel het maximum, zij noemen 8 uur al 'tussen de middag'!) en heel veel eten ;) Het is wel heel gezellig en ik oefen mijn Vietnamees! Het gaat aardig, ik kan ondertussen al duidelijk maken wanneer ik geen eten of drinken meer hoef:p
Woensdagmiddag (voor Nederlanders dus, zo rond een uur of 2 ofzo) hebben we stof gekocht voor een pak dat ik laat maken. Spannend! Volgende week is het klaar, dan kan het mooi mee naar Thai Nguyen. Daarover later meer!

Donderdag
En zo vliegen de dagen om! We zijn nu echt een dikke week in Vietnam, maar het voelt al veel langer. Een goed teken dus:) Vandaag zouden we naar het geboortedorp van Nhan, in de bergen. Helaas kon dat niet door gaan, omdat het erg hard waait. Vervolgens kwam de familie maar naar ons toe:p Haha, dat kon blijkbaar wel:P Zijn oom en twee neven kwamen hier naar toe en we hebben de dag met hen én de andere familie door gebracht. Gezellig hoor!

We hebben nog geen planning voor de komende dagen, maar we zullen nog wel het een en ander bekijken. We zullen jullie op de hoogte houden!

Groetjes,
Anne

1. Hahaha! Ik moet steeds lachen om die prijzen die je moet betalen; 80.000 dong voor een busticket, 15.000 dong voor een broodje! Je loopt zeker met stapels geld rond? Verder hele mooie fotot's!
    xx Wendy

2. Hoi Anne en Nhan, jullie hebben al heel wat meegemaakt in die korte tijd en ik kan me voorstellen dat het voor jezelf ook voelt of je al veel langer bent. Toch ook bijzonder lijkt me om zoveel familie van Nhan te ontmoeten en in zijn geboortestreek te zijn.
    Leuk het schilderij dat jullie hebben gefotografeerd, is borduren een veel gebruikte handwerktechniek in Vietnam?
    Ik ben ook benieuwd wat jullie nog gaan zien aan natuur, het schijnt dat Vietnam een echte hotspot is op het gebied van Flora en Fauna, dus ik verwacht nog wel het een en ander :-)
    Ik blijf jullie natuur op de voet volgen en ben benieuwd naar jullie volgende avonturen!
    Natuurkieker Coby

3. Lieve Anne en Nhan,

Wat maken jullie veel mee! Leuk om te lezen allemaal en ook geweldig om foto's te zien. Hoop dat het lukt met de video. Gezellig om kennis te maken met de familie. Zo te lezen worden jullie behoorlijk vertroeteld :)
    Wat een mooi schilderij hebben jullie gevonden. Die ga ik ook op mijn blog laten zien. Ik wacht nieuwsgierig af wat jullie nog meer tegen gaan komen. Toe maar weer, ook nog een pak laten maken ;)!
    Heel veel plezier,
    liefs,
    Betsy en Rinse

4. Wij kijken met heel veel plezier en warmte terug tijdens (groeps)rondreis Vietnam/Cambodja 2009. Leuk om dit te lezen

5. Mooi allemaal hoor, jullie zien veel dus vast heel veel indrukken opgedaan al (in een week kun je zoveel doen)

Ja verse en dan ECHT verse kokosmelk zo uit de kokosnoot....heerlijk ♥

6. Hoi Anne en Nhan!
    Liefs van martsje,! Xxx ik denk heel veel aan jullie.