donderdag 12 januari 2012

Lekker naar het strand: Vung Tau

Nog maar een paar dagen, dan gaan we al weer met het vliegtuig naar Nederland. We genieten met volle teugen van onze laatste dagen! Maandag zijn we met een neef en zijn vriendin naar Vung Tau geweest. Dit is een badplaats die vooral bezocht wordt door mensen uit Ho Chi Minh die de stad in het weekend willen ontvluchten. Door de week is het hier relatief rustig.
Vung Tau ligt zo'n 125 kilometer van HCM, ongeveer 4 uur met de motor. Gek hè, dat je daar dan zo lang over doet. Toch rijd je wel door, een motor kan de 60 kilometer per uur gemakkelijk halen. De wegen zijn echter niet altijd even goed, in HCM kun je niet zo hard rijden en de interne mens moet toch ook gevoed en gedrenkt worden... Plan was om met de bus naar Vung Tau te gaan, omdat we dinsdag om 14.00 uur weer terug moesten zijn in HCM. Met de bus zou het ongeveer 2 uur duren.

Onderweg naar het busstation (zo'n 20 kilometer van waar we zaten) besloten we echter toch met de motor te gaan. Van en naar het busstation zou namelijk ook nogal wat tijd kosten, we zouden vast nog even moeten wachten op de bus, de bus is een stuk duurder dan de motor en we hoefden geen motor te huren in Vung Tau. Gelukkig reed er nog een andere neef mee die dezelfde kant op moest, dus die kon ons begeleiden tot aan de rand van de stad. Dat scheelde wel, want zelf hadden we de weg waarschijnlijk niet gevonden. Routeaanduidingen zijn hier niet zo duidelijk als in Nederland en ook wegnummers staan niet altijd aangegeven. In 1,5 uur hadden we de rand van de stad bereikt, en toen nog eens 3,5 uur later waren we in Vung Tau.

Wat een grote stad en wat een brede wegen! We hebben de kust opgezocht en daar een hotel gevonden. We werden namelijk aangesproken door een mevrouw op een scooter die een kaartje van haar hotel gaf. Met balkon, zeezicht en 200.000 dong. Dat leek ons wel wat, dus wij achter haar aan gereden. Bij het hotel aangekomen bleek het balkon en zeezicht toch wat anders te liggen: aan de voorkant van het gebouw was een gedeeld balkon (dus voor de hele etage, ongeveer 5 kamers) waar vandaan je inderdaad de zee kon zien;) We hebben toch maar de kamers genomen, het was tenslotte niet duur en 100 meter het hotel uitlopen was het strand.

We hebben even gerelaxt en zijn toen met z'n alles wat gaan rondrijden. Toen zagen we een kabelbaan. Daar moesten we in:P
Met de kabelbaan bleken we bij een park uit te komen dat was gebouwd op, wat ze in Vung Tau noemen, berg. Hij is niet zo heel hoog, maar je hebt er wel een mooi uitzicht over de stad.
Toen zijn we verder het park in gelopen. Erg leuk en afwisselend :)

Met de kabelbaan zijn we aan het begin van de avond weer terug gegaan en hebben we gezocht naar een lekker restaurantje. Daarna zijn we naar het strand gegaan en hebben heerlijke gegrilde inktvis, vers en gedroogd, en grote schelpen gehad. Heerlijk!
De volgende dag, dinsdag, zijn we nog even naar het strand geweest. Moet je je voorstellen: om half 7 's ochtends stonden wij al op het strand...in ons bloesje ;)

Tegen half 9 zijn we vertrokken om op tijd weer in Ho Chi Minh te zijn. De moeder van Nhan zou namelijk arriveren en die zouden we uiteraard ophalen. Ze had een lange reis achter de rug toen ze met 3 kwartier vertraging aankwam. Fijn dat ze er was!
Donderdag, vandaag dus, vertrekt ze alweer naar Tuy Hoa. En vrijdag gaan wij naar Nederland... (en ook wel fijn! :D)

Groetjes,
Nhan en Anne

1. Het einde van jullie reis nadert nu wel erg snel. Gelukkig dat jullie nog even volop genieten. Veel plezier nog en een heel goede reis gewenst!

2. Wat een leuk filmpje! En ook mooie foto's.
    Veel plezier nog en morgen een goede reis terug.
    Fijn dat de moeder van Nhan ook goed is aangekomen.

Tot gauw en liefs,
    pap en mam

3. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.