donderdag 29 december 2011

Hoi An (en een beetje Hue)

De afgelopen week hebben we behoorlijk wat gereisd en in vogelvlucht Hue en Hoi An bezocht. Hoi An was, net als Hue, ook erg leuk. Hoi An heeft een heel grappig centrum, met allemaal oude huizen uit verschillende eeuwen. Dit stadsgezicht is zo bijzonder dat het op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Het is alleen wel jammer dat de huizen niet (grotendeels) niet meer bewoond zijn, maar zijn omgebouwd tot restaurants en winkels...
Voordeel van Hoi An was dat het een stuk droger was dan Hue. In Hue zijn alle huizen aangetast door een zwarte vochtschimmel en deze trekt ook de huizen binnen. In het hotel waar we zaten, konden we kiezen uit twee kamers, één van 10 en één van 15 dollar (de prijzen zijn hier ineens in dollars, kun je je voorstellen hoe toeristisch het hier is:P). We waren er snel uit, dat werd die van 15 dollar. Die andere was zo ontzettend muf en vochtig...
Hoi An is heel erg geschikt om naar toe te gaan met een stel vriendinnen (die goed kunnen afdingen) en een grote, lege tas, die je geheel kunt vullen met de mooiste kleding. Hoi An staat bekend om zijn maatkleding en dus enorme hoeveelheid kleermakers, maar ook de kleding in de winkels is prachtig. Van zijden jurken tot driedelige pakken voor mannen: alles tot in detail afgewerkt. Wij hebben niets gekocht, maar ik denk dat als we een dag langer waren gebleven, we wel waren bezweken;)
Een foto-impressie:
Straatbeeld
De lantaarns waar Hoi An bekend om staat, worden met de hand gemaakt

Stukje van de vismarkt

Allerlei soorten groente

De lekkerste Pho tot nu toe! (deze hebben we op de markt gegeten)
Al met al zou ik liever nog eens terug willen naar Hoi An dan naar Hue. Er is net even wat meer te zien en er is een strand! Hue was wel heel mooi met alle tempels in de omgeving, maar ik vond de citadel (waar Hue eigenlijk om bekend staat) best wel tegen vallen. Het had niet echt de allure die ik had verwacht en bovendien was werkelijk álles nat. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat in de zomer is, maar wij zitten nu al na het regenseizoen dus zou je verwachten dat de straten enzo droog zouden zijn.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat beide steden erg toeristisch zijn. Zeker in Hoi An lopen meer westerlingen dan locals op straat en dat is toch een beetje vreemd... Dit heeft ook tot gevolg dat de prijzen drastisch verhoogd zijn en dat je echt moet afdingen. Nhan is daar veel beter in dan ik, en hij heeft als stelregel: minstens de helft van de prijs moet eraf. Dat werkt meestal wel:p Een andere methode is dat je het product in de hand neemt en de verkoper/verkoopster een bepaald bedrag geeft. Is de verkoper het er niet mee eens, dan geef je het product weer terug (maar houd het nog wel vast) en vraagt je geld terug. Krijg je dat niet, dan kan het product blijkbaar toch mee voor het geld dat je gegeven hebt! ;) Kijk ook eerst rond voordat je ergens gaat kopen, niet alleen voor de prijs  maar ook voor de kwaliteit: soms hebben ze in een andere winkel of marktkraampje betere producten.

Slotsom: gebruik je gezond verstand en betaal zeker niet meer dan je het product eigenlijk waard vindt!

Groetjes,
Nhan en Anne


5 opmerkingen:

  1. Die foto's...doen me zo denken aan Thailand haha. JA weet het, komt ze weer. Maar ja....die landen hebben toch veel van elkaar en dat maakt het voor mij ook extra leuk om met jullie mee te lezen :)

    Afdingen vond ik in het begin wel even wennen, wij Westerlingen zijn het ook niet echt gewend, maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt.....hihi. Kun je voor een hele leuke prijs de mooiste dingen kopen idd. Kleding...en wat al niet.

    Groetjes van Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi nhan en anne!
    met regelmaat lees ik jullie reisverslag, maar het leukst vind ik de foto's. heel erg leuk, dat we jullie zo kunnen volgen!
    ik ben niet zo handig en trouw in reacties plaatsen (akira heeft 't voor me aangeklikt nu) dus ik doe een alles-in-1 krabbel:

    lieve nhan en anne, nog veel plezier gewenst op de rest van de reis, lekker eten, zwemmen, foto-en (zoals lisae altijd zegt..) werken en shoppen.
    ik hoop voor je anne dat jouw werkdag wat heeft opgeleverd en dat dat naar jouw in was/is. goede terug reis gewenst maar eerst- chuc mung nam moi!
    doei, chao tam biet & hen gap lai!-margriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt mooi:) Wel grappig dat het Hoi An heet:p
    Ben benieuwd hoe het daar is met oud en nieuw. De tijd vliegt zeker wel voorbij? Veel plezier nog!

    Groetjes,
    Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Nhan en Anne,
    Mooie foto's! Ik krijg er al zin in om ook een kijkje te gaan nemen... ;) Zo te lezen hebben jullie het erg naar je zin. Ik heb begrepen dat jullie nu weer mooi weer hebben, dus geniet er van!
    Veel plezier nog en tot blogs,
    liefs,
    pap en mam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Anne en Nhan, goed om even weer wat van jullie te horen op de blog.
    Een mooie serie kleurrijke foto's laten jullie hier zien, waarbij ik de groetenverkopers wel heel fraai vind...
    Ik heb begrepen dat je via de telefoon meer kerst hebt meegekregen dan in Vietnam :-)
    Ik ben benieuwd hoe het jullie met oud en nieuw daar zal vergaan.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen