woensdag 14 december 2011

Hanoi- Tempel van de Literatuur

Maandagmiddag arriveerden we, na 24 uur in de trein, in Hanoi. Ik had eerlijk gezegd wat meer glamour op het station verwacht, maar dat was er niet! We stapten de trein uit, het perron op, op zoek naar de uitgang. Die bleek er wel te zijn, maar dan moest je eerst het spoor oversteken...letterlijk de bielzen over! Daarna door een poortje en toen stonden we voor het station. Tussen de taxi's. En de brommers. En de mensen. Het was echt heel erg druk, even wennen na drie weken Tuy Hoa!
Na eventjes wachten werden wij opgehaald en naar ons hotel gebracht. Een typisch hotel voor Hanoi, waar de grondprijzen enorm hoog zijn en de huizen dus smal.
Dit is een foto van huizen tegenover de Tempel van de Literatuur, in het centrum.
Wij zitten ongeveer 8 kilometer buiten het centrum en zelfs hier is de prijs per vierkante meter zo'n €50.000,-. Bizar toch? Ons hotel is daarom ook maar 1 kamer breed en en 4 etages hoog. Meestal zit er maar 1 kamer per etage. Niet al te veel kamers dus;) De prijs is zeer redelijk voor wat je krijgt. We hebben nu een 4persoons kamer (jaja!), mét internet en badkamer, voor 350.000 dong (pakweg €13).
Maandag hebben we verder niets meer gedaan. Dinsdag was ook al niet zo'n productieve dag, maar wel leuk. We hebben de buurt wat verkend en daarbij een soort galerie ontdekt. Mooie schilderijen gemaakt met verf of zand, of een combinatie van verf en natuurlijke materialen, zoals wol en veren. Daar krijg je mooie effecten van:) Daarnaast waren er geborduurde schilderijen, ook erg knap.
In de omgeving hebben we ook een lekkere pho-zaak ontdekt (pho is een soort soep met noedels). Voor het eerst deze vakantie (!) hebben we samen pho gegeten.

Het was erg lekker, maar helaas kregen we er geen groente bij, zoals taugé. Wel raar, vind dat dat er echt bij hoort. Wat ook 'ontbrak' was de hoi-sin saus, dé saus die pho lekker maakt! Nhan denkt dat dat komt omdat ze hier in het noorden anders eten dan in het midden of zuiden. Ik hoop dat ik in de supermarkt nog een flesje op de kop kan tikken, dan gaat die mee als we uit eten gaan ;)

Gister hebben we een brommer te leen gekregen, daar zijn we vandaag mee op stap geweest. We hadden ongeveer een beeld waar het hotel stond en toen gegokt welke weg we moesten pakken. We zijn zo trots: in één keer goedgereden! Toen stonden we voor het Ho Chi Minh museum en mausoleum...maar mochten we er niet meer in:p Het mausoleum is namelijk geopend tot 11 uur en daar hadden we geen rekening mee gehouden. Geen probleem, dan gaan we wel ergens anders naar toe:)
Dat werd de Tempel van de Literatuur (ook wel: Tempel van Confucius). Een bijzonder tempelcomplex, die vroeger functioneerde als een soort universiteit. Hij is gebouwd in de 11e eeuw, maar verschillende oorlogen en andere rampen hebben de tempel wel aangetast. Middels restauraties is het gehele tempelcomplex in originele staat gebracht. Ik vond het een rustgevende plaats, ik kan me goed voorstellen dat hier studenten hebben gestudeerd.
Een kleine foto-impressie.

Daarna nog even naar het Geschiedenis museum geweest. Er waren wel wat mooie objecten, maar we vonden het niet echt bijzonder... Misschien waren we ook wat beïnvloed door de regels e.d. waar we eerst tegenaan liepen. Je mocht bijvoorbeeld geen camera mee het museum in. Dat mocht alleen als 1) je een letter of recommendation had ingeleverd bij de balie (ruim vantevoren dus) of 2) je 20.000 dong betaalt, maar dan mag hij niet uit het tasje of 3) 30.000 dong betalen en per object niet meer dan drie foto's maken, anders moet je bij betalen. Oef!

Tegen het eind van de middag zijn we weer op de brommer gestapt richting het hotel. Een mondkapje is echt geen overbodige luxe, wat een verkeer en wat een smog! Ik weet dat het nog erger kan, maar ik vind deze hoeveelheid smog al best indrukwekkend;) Ondanks alles zijn we ook deze keer in één keer goed gereden. Dat is ons deze vakantie nog niet eerder overkomen :p
's Avonds hebben we weer lekker gegeten en nog 2 gebakjes gekocht. Die wachten nu op ons!
Netjes verpakt...

Jummie jummie:p

Groetjes,
Anne

1. jullie maken wat mee zeg, wat leuk allemaal.In het TV programma "3 op reis"van BNN komt Vietnam ook aan bod. Dennis Storm is daar geweest en die heeft 2 leuke reportages gemaakt. geniet er nog maar van. groeten Meindert en Elsbeth Luppes

2. Klinkt lekker relaxed allemaal, zoals een vakantie hoort te zijn ;-)
    Leuk, jullie belevenissen volgen. Veel plezier daar!

3. Goed te horen dat jullie het nog steeds naar de zin hebben. Mooie foto-impressie van dat Tempelcomplex, lijkt me erg interessant om daar rond te lopen.
    Ik hoop als natuurkieker natuurlijk ook nog op wat mooie natuur, maar ja dat is in de stad natuurlijk niet echt aanwezig.
    Wel lekker eten begrijp ik en dat is ook heel belangrijk!
    Natuurkieker Coby

4. Mooie eerste impressie van Hanoi.
    Apart, die heel smalle gebouwen, maar wel luxe om een hele etage voor jezelf te hebben (al is het dan maar 1 kamer...)
    De Tempel van de Literatuur ziet er prachtig uit. Lijkt ook heel groot.
    De gebakjes zien er heerlijk uit!

Veel plezier in Hanoi. Laten jullie ook nog foto's zien van de geborduurde schilderijen e.d.?

liefs,
    pap en mam

5. Hey Nhan & Anne!

Wat fijn om weer wat van jullie te lezen.
    Het schijnt inderdaad zo te zijn dat Pho gerechten en de manier waarop het wordt gegeten per regio verschilt. In het Zuiden schijnt deze vooral met veel groente en sausjes te eten. Maar zo te zien ontbreekt het niet aan de chili :-)

Veel plezier en hopelijk weer snel een blog!

gr,

Akira

6. wij willen jullie fijne kerstdagen wensen. hoe is kerst in Vietnam?